mandag 28. februar 2011

Drep elgen?

I vinter har det vært mange oppslag i Avisa Nordland om elg i byen, og hovedfokuset har vært at elgen sprer frykt og at vi derfor må avlive elgen. I dag kom det endelig et leserinnlegg som tok elgen i forsvar. Og jeg er helt enig. Elgen var der først, og hvordan kan han vite at det er ulovlig for han å ferdes akkurat her? Selvfølgelig forventer vi ikke å treffe ville dyr i byen, men kanskje det er på tide at vi lærer oss hvordan vi skal oppføre oss rundt den i stedet for å velge den enkleste utveien, som er å ta livet av den. Det kan jo ikke være slik at naturen bare skal være til for vår rekreasjon. Naturen er essensiell for vår overlevelsesevne, og vi kan ikke velge å bare beholde de søte og ufarlige delene av den. Jeg har vokst opp med elg som en naturlig del av mitt nærmiljø, og jeg har aldri vært redd den, men selvfølgelig har jeg hatt respekt for den. Den er stor og vakker og majestetisk, og burde få fortsette å være det og ikke bli stemplet som farlig bare fordi han beveger seg inn på våre enemerker.

2 kommentarer:

  1. Hei Kari! Hm, når elgen kommer inn i tettbygd og bynære strøk, og gjør sånn at foreldre ikke tørr å slippe barna ut for å leke, gå til skolen osv er jeg ikke enig i at elgen skal få være der. Da bør den bedøves og fraktes ut i marka igjen. Hvis den blir for nærliggende og farlig for mennesker og de ikke får den bort bør den skytes. For et par uker siden var det bl a bilde av ei blodig jente på framsiden av Saltenposten, som hadde blitt angrepet av elg under en skoletur...

    Jeg skjønner dog at det er noe annet oppi Valnesfjord kontra i byen. Men så er sikkert de barna som vokser opp der tøffere enn bybarna...
    :-)

    SvarSlett
  2. Joda, jeg er til en viss grad enig, og det enkleste hadde selvfølgelig vært at elgen holdt seg i skogen. Jeg synes bare det blir så ekstremt når de slår det opp i avisa, og var man ikke redd for elgen fra før så blir man det ihvertfall når AN holder på slik de gjør.

    At barn fra landet er tøffere enn bybarn er vel ikke noe nytt ;) Men jeg tror kanskje bybarn hadde hatt litt godt av noen skikkelige møter med naturen innimellom de og.

    SvarSlett