mandag 14. mars 2011

Læringsstrategier

I rapporten Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring fra Nordlandsforskning er Læringsstrategier behandlet. Læringsstrategier er et redskap for læring. Det handler om å ha mange mulige måter å lære seg ting på, og kunne velge den riktige taktikken i forhold til det stoffet man holder på å skulle lære seg. I LK06 er det lagt liten vekt på hvordan elever skal lære, det er overlatt til lærere. Det som er viktig i dagens samfunn der man aldri slutter å lære er at elevene lærer seg læringsstrategier. Vi kaller det ”å lære å lære”. Dette er en oppgave som LK06 overlater til læreren. For at elevene virkelig skal lære seg forskjellige læringsstrategier så må arbeidet med læringen gå over tid, den må være systematisk og eleven må ha motivasjon. Den eneste måten eleven kan lære seg forskjellige læringsstrategier er gjennom erfaring, og for å få erfaring må han/hun prøve ut forskjellige metoder flere ganger i forskjellige kontekster. Her er læreren en modell. Hvis eleven har forståelse for egen læring, og bevisst kan velge mellom forskjellige læringsstrategier har han/hun oppnådd metakognitiv bevissthet.

I læringsplakaten står det at ”Skolen og lærebedrifta skal stimulere elevane og lærlingane/lærekandidatane til å utvikle eigne læringsstrategiar og evne til kritisk tenking.” Men siden læreplanen ellers sier veldig lite om hvordan elevene skal lære, er det mye opp til lærerne å vurdere hvordan man skal implementere dette i undervisningen. Her trenger læreren noe å støtte seg på, og i de to rapportene vi har sett på behandles to av de dokumenttypene læreren kan velge å bruke som støtte, lærebøker og lokale læreplaner. Da er det jo viktig at disse to er gode støtter til læreren. I Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring fra Nordlandsforskning blir det pekt på at læreplanen sier lite om hvordan undervisningen skal legges opp. Samtidig vet vi at lærebøker blir brukt mye i norsk skole. Når læreplanen sier lite om undervisningsform er det en tillitserklæring til lærere som er de som kjenner eleven best, og har best forutsetning for å vite hvordan disse elevene lærer best. I rapporten har man sett på hvordan lærebøkene er lagt opp, og i hvor stor grad de støtter læreren i valg av undervisningsmetoder og i elevens egen lær å lære prosess. Nordlandsforskning fant at det var stor forskjell på læreverkene når det gjaldt variasjon av oppgavetyper og fokus på elevens lære å lære prosjekt.

I rapporten På vei fra læreplan til klasserom ser Nordlandsforskning på hvordan LK06 ble implementert i skolen og hvordan skoler og skoleeiere jobbet med lokale læreplaner. Den store friheten som ligger i LK06 kan også føre til en lite systematisk undervisning dersom arbeidet med lokale læreplaner ikke er godt nok. I LK06 er det definert læreplanmål bare på enkelte klassetrinn, og dersom ikke skolene har definert hva som skal læres på trinnene i mellom og klassene bytter lærere så kan man få en hakkete og lite systematisk læring. Det er også viktig å definere progresjon når det gjelder læreingsstrategier. Skien kommune har laget et hefte om læringsstrategier med veiledning om hvordan læreren og elevene skal arbeide for å oppnå de mål som kommunen har satt seg. Her har man tatt for seg både lærerens forarbeid, hva det er viktig at eleven reflekterer over før og under arbeidet og ulike teknikker som kan brukes for læring.

Jeg har vært fascinert av læringsstrategier og lesestrategier siden jeg første gang hørte om dem. Jeg innså (i ganske voksen alder) at jeg hadde flere strategier, og at flere av mine venner, som har fått den samme undervisningen som jeg bruker lengre tid på å lære seg ting, fordi de har færre strategier både når det gjelder lesing og læring. Men jeg hadde da plukket opp hvordan jeg lærte best og raskest, uten å egentlig ha noen metakognitiv bevissthet rundt hvordan jeg lærte. Jeg tror mange ville hatt god nytte av å bruke mye mer tid på å lære seg å lære gjennom hele grunnskolen og videregående, det må være noe av det viktigste vi kan lære.


Min læringsstrategi: organisert kaos


6 kommentarer:

  1. I hjemmeeksamenen min i fjor prøvde jeg å trekke paralleller mellom læringsstrategier og bibliotekarers søkestrategier. Fritt etter hukommelsen: Repetisjonsstrategier jamførte jeg til å foreta samme søk i ulike kilder. Organiseringsstrategier passer godt til søkestrategier der man utvider/snevrer inn søk basert på et mentalt emneordshierarki (eller en tesaurus?), osv. Jeg merker at dette høres litt lettvint ut, men det ga heldigvis mer mening når jeg brukte tre sider på det ;)

    Jeg oppdaget også som du at jeg hadde mange læringsstrategier på lager, og hadde brukt dem mer eller mindre bevisst, men selvsagt ikke kalt dem læringsstrategier før i fjor...

    SvarSlett
  2. Nei, ikke sant, det er alltid morsomt å lære nye ord på ting man allerede kan ;) Jeg behandlet læringsstrategier litt lettvint i dette innlegget, jeg har nok lyst til å lære mer om akkurat dette. Det hefte om læringsstrategier blir nok studert litt nærmere etterhvert.

    SvarSlett
  3. Vi skrev også om læringsstrategier i vår oppgave, med en litt annen vinkling. Vi spurte om biblioteket kunne bidra i skolens arbeide med læringstrategier. Vi intervjuet to avdelingskoordinatorer (filologiske fag og realfag)som mente og ønsket at biblioteket kunne involveres. Kanskje får vi realisert noen av tankene som kom frem i oppgaven!?

    Jeg vil anbefale boka "Læringsstrategier - søkelys på lærernes praksis" av Turmo mfl. Den er kjempegod og tar for seg læringsstrategier i mange fag.

    SvarSlett
  4. Takk for tips Åse. Det er spennende å tenke seg hvordan biblioteket kan bidra, og det kan det jo i mange tilfeller. Jeg må innrømme at jeg føler meg litt begrepsforvirret akkurat nå, men jeg satser på at forvirringen legger seg i løpet av studiet og at jeg etterhvert får skikkelig oversikt.

    SvarSlett
  5. Interessant å lese dine refleksjoner om læringsstrategier med utgangspunkt i de to rapportene våre. Ekstra verdifullt når du bruker egne erfaringer.
    Hva er læring og hvordan legge til rette for det? De beste ”svar” er kanskje å finne i eksempler og fortellinger. Mange elever lærer mye til tross for ”dårlige” lærere. Noen elever lærer lite uansett hva læreren gjør.
    Bøker om læringsstrategier/-stiler: Thomas Armstrong: Mange intelligenser i klasserommet (Abstrakt 2003), Thomas Armstrong: Mange intelligenser i lesing og skriving (Abstrakt 2005), Rita Dunn & Shirley Griggs (red.): Læringsstiler – grunnbok i Dunn og Dunns læringsstilmodell (Universitetsforlaget 2004).

    SvarSlett
  6. Det er sant at mange lærer mye eller ingenting uavhengig av gode lærere, og jeg vet at foreldre og venner også har innvirkning. Samtidig er det ikke tvil om at en virkelig god lærer kan skape ekstra interesse for faget og ikke minst hjelpe de som såvidt henger med til å yte ennå bedre. Selv har jeg flere eksempler på at enkeltlærere har gjort mine prestasjoner i fag mye bedre.

    Og takk for flere gode lesetips :) Nå er det vel bare å sette i gang å lese, jeg får bli mer effektiv under togturene mine!

    SvarSlett