mandag 14. mars 2011

Fra læreplan til praktisk læringsaktivitet


På vår skole har vi utdanningsprogrammet Helse og Sosialfag, det første året har de et programfag som heter Helsefremmende arbeid. I dette faget er et av kompetansemålene: ”setje saman enkle måltid og vurdere energi- og næringsinnhaldet i tråd med tilrådingar om eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene”. For å øke elevens kompetanse og interesse innenfor dette feltet ble elevene i en klasse bedt om å skrive ned alt de spiste i løpet av to dager. Deretter ble programmet ”Mat på data” brukt. Dette er et program som er mulig å laste ned fra nettsiden Matportalen.

Matportalen er myndighetenes informasjonsside om Mat. Her finnes blant annet informasjon Nøkkelhullmerkingen, nøkkelråd for et sunt kosthold og blåskjellvarsel for å nevne noe. I tillegg kan man altså laste ned programmet Mat på data, som er gratis for institusjoner og skoler. Her kan eleven legge inn hva de har spist, og se om de spiser sunt. De kan lage grafer og få se hvor mye de får i seg av forskjellige næringsstoffer og vitaminer. Elevene er interessert og er ivrig etter å komme i gang med å bruke programmet før læreren er ferdig med å forklare innholdet.

Det er tydelig at dette virker motiverende på elevene, samtidig får de lære et program som de kanskje kommer til å møte i arbeidslivet. De får også sett på en enkel måte hvor sunt de spiser og hva et godt balansert kosthold bør inneholde. I tillegg må de bruke Matportalen og blir kjent med denne nettsiden også. Hvis man virkelig skulle bruke mer data kunne man for eksempel la elevene bruke screenhunter og hente ut bilder av tabeller og grafer for å bruke dem i oppgaver som siden leveres i it’s learning.

Bryllupslunsj er kanskje ikke helt dagligdags sunt kosthold?

3 kommentarer:

  1. Jeg skal presentere et Mat-på-data-eksempel på samlinga i neste uke. Til dette knytter jeg også annen IKT-bruk.
    Godt å registrere at elevene var motiverte.

    SvarSlett
  2. Mat på data har vært i aksjon på min skole også, men der var det i Naturfag.

    SvarSlett
  3. Jeg ante ikke at det fantes engang. Men ser spennende ut. Jeg har lastet det ned på pcen min og har tenkt å utforske det mer, kanskje jeg og kan lære noe om mitt kosthold.....?

    Blir spennende å se flere eksempel Thomas, jeg gleder meg til neste samling :)

    SvarSlett