søndag 28. september 2014

Hvorfor blogger jeg?

I høst følger jeg MOOCen Smart læring fra NTNU og i den forbindelse skal vi selvfølgelig også blogge. Vi som allerede har en blogg er bedt om å skrive et innlegg der vi reflekterer over hvorfor vi blogger. I mitt tilfelle blogger jeg hovedsaklig i forbindelse med studier. Jeg har tidligere hatt en leseblogg, men

Jeg opplever blogging som nyttig i studiesammenheng. Både fordi jeg i skriveprossessen i større grad får bearbeidet stoffet jeg jobber med, enn hvis jeg bare skulle lest det, men også fordi jeg kan lese andre studenters tekster og tanker og da kan få inn en annen synsvinkel enn min egen. På den andre siden krever det tid og energi å blogge, og jeg har derfor ikke kommet i gang med det på egen hånd. Jeg følger og leser en del blogger som handler om bruk av ikt i skolen, men har vel ikke helt klart å skape rom for min egen blogging på timeplanen. Jeg synes det er veldig nyttig å lese andres blogger. Ofte er det beskrivelser fra en skolehverdag der noe har fungert, eller ikke fungert så veldig bra. Innleggene er ikke så lange at man ikke har tid til å lese dem, og man kan ofte få tips om verktøy eller tjenester det kan være verdt å sjekke ut.

Så dersom jeg skulle skape mer aktivitet på min blogg måtte det være gjennom å sette av tid til blogging, og presse meg selv på hvor ofte jeg skal publiserere noe.

2 kommentarer:

  1. Godt å lese deg - åpen, nysgjerrig og vil gjerne mer. Artig at du følger MOOC-en "Smart læring". Det er også en interessant MOOC (på mooc.no) som heter IKT i læring. Også der legges det opp til mye blogging for å skrive seg til læring, dele og diskutere. Blogginnlegg er arbeidskrav der studentene godkjenner hverandres.

    SvarSlett
  2. Jeg er påmeldt den også, men innser at her har jeg tatt meg vann over hodet. Siden den er lagt opp såpass fleksibel som den er så har jeg utsatt å begynne å jobbe med den til nærmere jul når jeg begynner å bli ferdig med de to andre kursene jeg holder på med.

    SvarSlett