onsdag 21. mai 2014

Nettsamtalens spillerom (under arbeid)

Kommunikasjon på nett har endret seg kraftig i løpet at de årene det har vært tilgjengelig. Når man begynte å ta det i bruk ble det i hovedsak brukt til å formidle nyheter eller lage hjemmesider der en organisasjon eller enkeltpersoner stod for innholdet. I dag snakker vi om web 2.0, og det handler mye om brukermedvirkning. Det er ikke lenger slik at vi bare leser det vi finner på nett, vi skaper også innhold selv. Det finnes altså utallige måter å ha nettsamtaler på. Når jeg nå skriver et blogginnlegg om nettsamtalen ønsker jeg å få tilbakemeldinger i kommentarfeltet fra andre bloggere (i dette tilfellet sannsynligvis medstudenter) og det vil forhåpentligvis føre til at mitt innlegg blir bedre.

Vi er etter hvert blitt veldig vant til å bruke nettsamtaler i mange sammenhenger. De fleste av oss kommuniserer via facebook, der kan man både ha chatsamtaler som er private eller kommentere bilder eller statuser som er synlige for mange flere enn selve samtalepartnerne. De fleste nyhetsmedier lar deg kommentere artikler, det finnes et hav av diskusjonsforum der de fleste har et hovedtema og flere sosiale samfunn som for eksempel twitter. I tillegg til de skriftlige samtalene kan man også ha videosamtaler over nett, skype er et godt og gratis eksempel på det, i tillegg finnes det kjøpetjenester som gir mer avanserte møtemuligheter med en blanding av lyd, bilde og tekst samtidig.

Det finnes mulighet for både asynkrone og synkrone nettsamtaler. Videosamtaler er jo ofte synkrone, men på den andre siden finnes det mulighet for å legge ut videoforelesninger for så å la andre lage egne filmer for å kommentere eller diskutere det du har snakket om i din video. Vi bruker jo også Voicethread i en annen oppgave, og her blir jo lyd tatt opp til forskjellige tidspunkt og det blir også en slags samtale til slutt. Så i mitt hode er det ikke selve mediet eller programmet som avgjør om samtalen er synkron eller ikke, det er om samtalepartnerne har mulighet til å være tilstede samtidig.

Både synkrone og asynkrone samtaler kan være nyttige i læreprosesser. I vårt studie har vi jo bloggfellesskapet som kan ses på som en stor asynkron samtale, der vi skriver innlegg og kommentarer og leser det de andre skriver når det passer oss. Det betyr at vi også kan bruke tid på å formulere kommentarer og tekster som er mer gjennomtenkt og kanskje bedre formulert enn de ville blitt om man hadde en synkron samtale. I tillegg har vi også nettmøter, der vi samtidig sitter foran pcen og bruker adobe connect. Dette er også nyttig. Her får vi sett hverandre og kommet med tilbakemeldinger på direkten, og ikke minst får vi formulert oss muntlig.

Jeg tror at for nettstudier er nettsamtalen helt sentralt, og at man må benytte seg av flere typer samtaler for å utnytte mulighetene og tilpasse til studentenes behov. I studiet har vi også en Facebookgruppe, og den er mye i bruk og jeg ser at det er mange som synes den er veldig nyttig. Jeg er en av dem som er medlem, men nesten ikke bruker den. For å få i gang en nettsamtale mellom elever og studenter tror jeg at man må ha et krav til å produsere noe. Vi har krav til å skrive blogginnlegg, i forrige runde hadde vi krav om å skrive kommentarer og i denne runden har man krav om å skaffe seg kommentarer (jeg tenker at det krever at man skriver noen også…) Disse kravene presser oss som ikke har problemer med å jobbe alene og som regel arbeider etter skippertaks-metoden til å engasjere oss i den digitale samtalen på en annen måte. Jeg har de siste dagene også vurdert en del elev-blogger i det engelskprosjektet jeg var en del av, og der er det veldig få som har kommentert hverandres innlegg, og det tror jeg handler om at det ikke ble stilt krav til at de la igjen kommentarer hos de andre bloggene.

Foreløpig konklusjon tror jeg må bli at man kan (bør/må?) bruke flere typer nettsamtaler i undervisning, og særlig i nettbaserte studier. Kunsten er å plukke ut noen verktøy man ønsker å bruke og stille konkrete krav til elevene eller studentene om bidrag som kan skape både synkrone og asynkrone samtaler.

(Dette innlegget vil bli arbeidet med fram til det blir levert som innleveringsoppgave senest 25. juni. Kommentarer er svært ønsket og kan komme til å føre til endringer i teksten.)

8 kommentarer:

  1. Det du trekker ut av dine erfaringer er langt på vei også mine.

    Du skriver at vi må "benytte flere typer samtaler". Alle "må" bruke LMS (Fronter, itslearning, Moodle). Da bruker vi LMS-et så godt vi kan med de muligheter som er der.

    De aller fleste er på Facebook og vil opprette "uoffisielle" grupper tilknyttet studier og aktiviteter. Spørsmålet for lærere blir om de skal opprette gruppe(r) koblet til læringsaktivitetene. Med elever i videregående skole kan det være "nødvendig" og "riktig".

    Også blogg kan fungere som "lim" i ei læringsgruppe. Bloggen har andre kvaliteter enn LMS og Facebook. Wiki er et annet format som enda mer ryddig faglig. Nettsida hører med i gruppa for faglige plattformer. Med Weebly er det enkelt å lage ryddige, pene nettsider der lærer/elever/studenter presenterer sine innsikter. Eksempel (en av mine studenter på LDM): http://ldm-greta.weebly.com/

    Av mer spesifikke samarbeidsverktøy har Google Dokumenter (Disk) og Prezi mye for seg. Roar har introdusert VoiceThread. Disse tre vil kunne brukes til bestemte oppgaver.

    Å se og høre hverandre gjør godt, senest i dag med Adobe Connect. Skype er et "åpent" alternativ.

    De fleste av verktøyene nevnt krever "rammer" som sikrer aktivitet og kvalitet. De blir vi flinkere til å lage med erfaring.

    I det over ser jeg en slags konklusjon, men du får trekke din(e) i din tekst.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i at å se og høre hverandre gjør godt, og jeg har hørt lærere som bruker videotilbakemeldinger (skjermopptak + lydopptak) si at elevene føler de får en bedre relasjon til læreren. Å bruke videoretting/tilbakemelding kan jo kanskje også være en nettsamtale, og også denne er asynkron. Som nettlærer kan kanskje det også være med på å skape en tettere relasjon til eleven, og hvis man ønsker å skape relasjoner mellom elevene kan man prøve å få dem til å kommentere hverandres oppgaver ved hjelp av screencastprogram? - dette tenkte jeg på nå, og må prøve og formulere det litt bedre inn i teksten etterhvert....

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med deg i at vi trenger ulike verktøy i ulike situasjoner, og i forhold til nettlærerrollen der studenter arbeider i ulikt tempo og til ulike tider på døgnet så trenger man ulike kommunikasjonsløsninger som ivaretar fleksibiliteten i tillegg til kvaliteten. Kunsten er som du sier, å plukke ut noen verktøy man ønsker å bruke - for det finnes utallige løsninger så man kan fort ende opp i en stafett der man springer innom alt som dukker opp av nettsamtaleressurser - uten at det forbedrer læringsutbyttet i det hele tatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Elevene bør nok møte de ulike vektøyene i løpet av skoleløpet, men de trenger jo ikke være innom alt i ett fag. Jeg har også tro på at å velge ett eller noen få verktøy og bruke dem jevnlig over lengre tid gjør at elevene lærer seg det bedre og kanskje har lettere for å ta i bruk andre verktøy ved en senere anledning.

      Slett
  4. Interessant å lese bloggen din. Jeg tror også at nettsamtalen er noe som er i utvikling og at det gir gode muligheter å bruke flere verktøy. Jeg liker å bruke to skjermer på PC'en. Da kan jeg ha Adobe Connect på en skjerm og ha et dokument som jeg deler på en annen skjerm. Å bruke samskrivingsverktøy og nettmøte samtidig har jeg ikke prøvd ennå, men det er noe som jeg har tenkt å prøve i nærmeste framtid for å se hvordan det fungerer. Det blir interessant å se hvordan nettundervisning utvikler seg i framtiden. Lurer på hva nettlærere sier om 10 år når de ser seg 10 år tilbake. Virtuelle klasserom vil kanskje være en realitet da, og verktøyene annerledes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er etterhvert helt avhengig av to skjermer, og særlig under nettmøter. Det er alltid kjekt å kunne sjekke opplysninger eller dele dokumenter. Samskriving under nettmøte prøvde vi tildels under et av de uformelle møtene i forrige runde. Det kan nok fungere bra, men det krever jo at man deler oppmerksomheten mellom det man hører og det man skal skrive, og kan nok for noen elever bli krevende. Andre kan vise seg å klare det utmerket, vi er jo etterhvert blitt vant til å dele oppmerksomheten vår. Jeg sitter og ser på tv samtidig som jeg skriver dette, og har i løpet av kommentaren også svart på en sms fra en venninne, så evnen til å gjøre flere ting samtidig er ikke bare for ungdommen. Men jeg er enig i at utviklingen er spennende og at det blir morsomt å se hva som skjer.

      Slett
  5. Hei Kari. Det var interresant å lese ditt blogg innlegg. Jeg er enig i det meste du skriver. Det jeg har lyst til å kommentere er kravet til deltakelse/produksjon/respons som jeg mener er sentralt for å få til en levende blogg. Man opplever at man skriver til noen, man får tilbakemeldinger og må kanskje tenke igjennom det man skrev i utganspunketet. Dette tror jeg er essensielt for å få til en levende dialog også på en LMS. Ved sykepleieutdanningen hos oss skriver studentene refleksjonsnotater i fronter mens de er i praksis. For at disse ikke bare skal bli innleveringer skal det være repons til 3 medstudenter. Man skal og komme med tilbakemelding på responsen man har fått. Studentene bruker fronter oftere og på en annen måte og på denne måten opplever vi at fronter blir noe mer enn en informasjons formidlings plattform. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at dere får Fronter til å bli en mer levende plattform. Og når man har lært at det kan være nyttig og få kommentarer fra andre så kan det hende det er litt lettere å prøve å teste det ut på eget initiativ også.

      Slett