onsdag 14. mai 2014

NKUL - 2014

Realfagsbygget på Gløshaugen 
Jeg har vært på NKUL i Trondheim i tre dager nå, og jeg tenkte at jeg skulle skrive litt om mine opplevelser og inspirasjoner her.

NKUL er en Nasjonal konferanse om bruk av ikt i utdanning og læring, og ble i år arrangert for 20. gang. 1200 lærere og andre som er interessert i skole og læring var samlet i tre dager på realfagbygget på NTNU Gløshaugen.

Konferansen har et omfattende program med mange parallelle foredrag, og ideelt sett burde man være flere fra samme utdanningsinstitusjon som reiser sammen for å få best utbytte. For meg blir det litt for stort og overveldende, men jeg kom likevel hjem med nye tanker, ideer og følelsen av å ha lært noe nytt.

Forskning:

Jeg har plukket ut tre av foredragene jeg var på og prøvd å gjengi noe av det som ble sagt. 

Anne Mangen snakket om lesing og mangel på forskning på forskjellen mellom å lese på skjerm og å lese på papir. Det er ting som tyder på at man husker bedre hvis man leser på papir enn hvis man leser på skjerm. Det er gjort noen forskningsprosjekt på dette, også på unge, men de er for få og for små. Det som er klart er at teknologien man bruker når man leser (om det er bok, nettbrett, pc-skjerm, osv...) har betydning for hvordan man leser og hvor mye man klarer å huske av det man leser. 

Marte Blikstad-Balas har forsket på integrering av ikt i skolen, og mener at det er enorme muligheter i fagene, men at det ennå er mye fokus på utstyr og vanskeligere å si noe om bruken. Hun trakk fram tre aspekter der hun mener det digitale gir oss nye muligheter og det er økt deltakelse, samarbeid og vurdering for læring. Økt deltakelse kan man få gjennom å endre på samtalen i klasserommet, hvorfor skal bare noen få elever svare på spørsmålene vi stiller? Ved å stille dem ved hjelp av for eksempel Kahoot eller ved å bruke diskusjonsforum i læringsplattformen kan man få flere med. Samarbeid må gi et bedre resultat enn om man lager bitene alene, det må være noe annet enn å fordele individuelle oppgaver. Her foreslo hun å bruke prezi, google docs og storybird (for barneskoler.) I forhold til vurdering trakk hun særlig fram tilbakemelding via film, enten fra lærer eller fra andre elever ved hjelp av for eksempel Screen-cast-o-matic

Arne Krokan fikk æren av å avslutte konferansen. Jeg har hørt ham flere ganger og hadde lest Smart læring allerede før studiet, men han er alltid interessant å høre på og har tenkt på nye ting siden sist jeg så ham. Han er opptatt av å utnytte muligheter, blant annet nevnte han om et prosjekt der brasilianske skoleelever snakker med amerikanske pensjonister over skype for å lære seg engelsk. Mooc er selvfølgelig i tiden, og NTNU tilbyr fra høsten en i Smart læring. Og han uttalte at han vurderer å nekte sine studenter å bruke penn og papir for å notere, fordi de hverken er søkbare eller delbare. Og dette er jo en interessant problemstilling i forhold til foredraget til Anne Mangen. Dersom man husker bedre når man skriver, bør man da ta notater på pc? Da må man tenke på hva er formålet med notatene, skal man kunne dele dem og finne tilbake i dem eller er det for å hjelpe hukommelsen?

Nye digitale tjenester:

Det var mange digitale tjenester som ble presentert på konferansen, jeg har plukket ut tre av de jeg fikk presentert og som jeg syns er spennende.

mYouTime ble brukt som konferanse-app. Med mYouTime kan man lage undervisningsopplegg for mobile dingser. NKUL brukte den for å formidle informasjon i forkant og under konferansen. Det er mulig å legge inn bilder, film, tekst og spørsmål i de forskjellige innleggene. Jeg har da bare sett den som "elev" og den er veldig enkelt bygd opp og enkel å bruke. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å lage de forskjellige leksjonene. Dette er en ny app, ifølge nettsiden ble den lansert 01. oktober 2013 og det er mulig å få prøvetilgang for å teste ut verktøyet.

Classflow har som mål å skape det sømløse klasserommet. Classflow er nettbasert og i utgangspunktet gratis, det er fremdeles en ny tjeneste og det kan hende at noe kommer til å koste noe i framtiden, men foreløpig er det bare å prøve seg fram. Her kan du forberede undervisningsøkter og kommunisere digitalt med elevene. Jeg var på et foredrag der Classflow ble prøvd ut, det var ca 300 deltakere og systemet taklet det. Du kan som lærerer sende ut diverse spørsmål til elevene, de logger seg inn på enten pc eller nettbrett og svarer på spørsmålene, og du får opp alle svarene på din skjerm.

Loacatify er et Islandsk firma som også tilbyr en app. Foreløpig er det mulig å lage skattejakter eller smartguider, men de har også planlagt å lansere interaktive bøker. Skattejakten fungerer slik at alle laster ned en app på smart-telefonen, og der finner man et kart med en eller flere poster. Den som styrer skattejakten kan legge inn oppgaver og de åpnes for deltakerne når de kommer til posten (ved hjelp av gps.)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar