onsdag 27. april 2011

Dannelsesteorier

I rapporten «Forskning om tilpasset opplæring» fra Møreforskning blir noen dannelsesteorier presentert. Disse blir bare overflatisk beskrevet mens man ser på forskningens tilnærming til tilpasset opplæring. Det er to hovedtyper dannelsesteorier, de formelle og de materiale.

De materielle dannelsesteoriene er igjen delt i to hovedretninger, objektivisme og klassiske teorier. I objektivismen er det det kunstneriske objektet som når fram til menneskesinnet, uavhengig av subjektets oppfatninger. I de klassiske teoriene anser man deler av kulturen å være mer dannende enn andre og man konsentrerer seg da om kulturens kanon, det klassiske har eksemplarisk verdi.

De formale dannelsesteoriene kan også deles inn i to retninger, den funksjonelle og den metodiske. Begge disse retningene har subjektet i hovedfokus. Her er det subjektets opplevelse av kulturutrykket som er viktig. I de funksjonelle teoriene er det arbeidet med innholdet som er viktig, og ikke innholdet i seg selv. Det er arbeidet som utvikler og former elevens fysiske, åndelige og sjelelige evner. I de metodiske teoriene er det viktig å lære seg å tilegne seg innholdet. I dag kaller vi dette «å lære å lære.»

I tillegg blir begrepet kategorial dannelse introdusert, denne teorien tar avstand fra både materielle og formale teorier. I denne teorien argumenteres det for at valg av metode må ses i sammenheng med innholdet, og at situasjonen og elevmassen også må vurderes i forhold til dette.

Man kan si at LK06 legger mindre vekt på de klassiske teoriene enn L97, og mer vekt på de formale dannelsesteoriene. Og da kanskje særlig de funskjonelle teoriene. Men hvis man virkelig skal begynne å snakke om differensiert eller tilpasset opplæring må man bruke det kategoriale dannelsesbegrepet og se hver enkelt undervisningssituasjon for seg selv.

Jeg må si at jeg har litt problemer med å forstå de forskjellige dannelsesteoriene selv, så hvis dette er mer forvirrende enn oppklarende, så beklager jeg det. Siden jeg synes rapporten går over disse teoriene ganske fort og lite inngående tenkte jeg at jeg skulle finne noe som var skrevet enklere og gikk litt dypere inn i materien på nettet. Det må jeg si ikke var bare enkelt. Jeg fant en side som ser ut som de beskriver de forskjellige teoriene grundig og kobler dem til undervisning. Desverre var siden på dansk og det var en del fremmedord her også, så den blir ikke grundig studert i kveld, men kanskje senere :) Nettsiden heter Professionsviden.no, og her ligger en artikkel med analyse og kritikk av tre dannelsesteorier skrevet av Søren Lauridsen.

2 kommentarer:

  1. Her går du intenst inn i teoriene - i et forsøk på å finne ut. Jeg synes du rydder godt opp. Litt uklart for meg om denne dannelsesteoretiske "besettelse" skyldes din egen interesse eller noe du føler deg forpliktet på i studiet? Knyttet til oppgaven?
    Vi får forske videre senere.

    SvarSlett
  2. Min besettelse handler nok om egen interesse. Jeg har et års studium i filosofi for en del år siden, og dette temaet rotet vel opp noe i hodet som har ligget i dvale en god stund. Men mest var det kanskje fordi jeg hadde problemer med å forstå stoffet og hadde behov for å rydde opp i det for min egen del. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å dra inn dannelse i eksamensoppgaven senere.

    SvarSlett