fredag 28. mars 2014

Blogge for å lære?

Vi arbeider i studiet med digitale ressurser og hvordan de kan fremme læring. Så hvordan kan man bruke blogging for å lære noe? Alle studentene i studiet blogger, og vi har fått fire ganske konkrete oppgaver til innlegg vi skal skrive. Vi skal presentere en læringsressurs som er nyttig, vi skal bygge inn en video fra you-tube i bloggen, skrive noe om bruk av blogg til refleksjon og presentasjon og ett innlegg der vi står fritt. I denne prosessen skal vi også lese hverandres blogger og kommentere hos hverandre. Og har vi lært noe? Ja! (Ihvertfall har jeg lært mye.)

Når man skal presentere noe for andre, både medstudenter, forelesere og resten av verden må man tenke gjennom og struktrurere det man ønsker å presentere. Det gjør at man i enda større grad må sette seg inn i det stoffet man holder på å lære seg. Jeg valgte å skrive et innlegg om en av tekstene vi har på pensum fordi jeg ønsket å forstå denne godt, og jeg vet at jeg kommer til å ha behov for å kjenne til denne i jobben min. Det var virkelig nyttig for meg.

Når man leser andres blogginnlegg så får man ideer og tips til ressurser og måter og bruke dem man ikke har tenkt på tidligere, og kommentarer kan sette i gang en spennende diskusjon. Det er ikke alltid diskusjonen finner veien til tastaturet, av og til foregår den bare i hodet mitt, men likevel....

Jeg har også satt i gang et blogg-opplegg i en klasse på skolen jeg jobber i samarbeid med en lærer. Dette er både skummelt og moro, og det er på engelsk. Elevene har fått i oppgave å skrive 3 innlegg hver, som skal handle om et forfatterskap, en bok og en filmatisering av et litterært verk. Oppgavene er knyttet til læreplanmål og skal også brukes som skrivetrening fram mot eksamen. Læreren har selv blogget litt, men har aldri prøvd å bruke det i klasserommet tidligere. Det som er spennende er at de problemstillingene elevene tar opp ikke handler om det vi så for oss. De synes sjangeren er vanskelig å definere. For her skal de skrive faglig, men samtidig personlig og relativt kort. Og dette har ført til at de har fått diskutert en del sjangertrekk ved tekster, som absolutt er nyttig fram mot eksamen.


Konklusjonen så langt må være at blogging kan være nyttig, og at det kan dukke opp uforutsette fordeler underveis.

1 kommentar:

  1. Du er bloggingens beste ambassadør og har noen ugjendrivelige argumenter. Noe av det mest interessante, også for meg, er å ta bedre rede på min egen forstand gjennom å måtte formulere noe om noe jeg slett ikke er sikker på. Fra andre tilføres jeg de klareste resonnementer og beste eksempler.

    Jeg ser frem til flere rapporter om engelsk-blogging på Bodin.

    SvarSlett