mandag 10. mars 2014

Digital dømmekraft

Digital dømmekraft er en tjeneste fra Senter fra IKT i utdanningen som er et forslag til
minimumsgjennomgang av digital dømmekraft i skolen. Det er et nettsted som er bygd på rammeverket K06 og er utviklet for grunnskolen. Det er også utviklet ressurser for vgs på nettsiden og det skal komme ressurser for barnehagen. Siden jeg oppdaget denne i høst har jeg tenkt at jeg skulle se på den, og nå passer det fint å sette seg inn i hva som finnes av muligheter. Jeg er rundt i alle vg1 klasser på skolen jeg jobber på i løpet av de første ukene etter skolestart og snakker om bruk av ikt i undervisningen, og da har jeg en liten bolk om nettvett, så jeg tenker at jeg kan bruke noe herfra i den forbindelse.

Ressursene for grunnskolen er bygd opp etter trinn, mens det for vgs er bygd opp etter tema. De tre temaene er personvern, kildekritikk og opphavsrett. Under hvert tema er det listet opp kompetansemål, og under hvert mål ligger det undervisningopplegg, henvisning til rammeverket og lenker til andre aktører. Under målene til grunnskolen finner du også lærerveiledning, foreldremøte og hva foreldre bør vite som ressurser. Det er mulig ressursene for videregående ikke er helt ferdig utviklet, og at det vil komme mer her, men foreløpig ligger disse menypunktene uten innhold for vgs.

Det er upraktisk at menypunktene ikke virker, eller bare delvis virker når en står inne i et tema, da må man klikke seg hjem til førstesiden igjen før man kan navigere over i et annet tema. Det virker også forvirrende at det i toppmenyen finnes overskrifter som er nesten like de du finner i venstremenyen, men at disse er lenker til eksterne ressurser.

På meg virker det hele litt uferdig. Noen av undervisningsoppleggene er de samme som du finner for undgdomsskolen, og de kan sikkert brukes i videregående også, men jeg tror jeg ville endret noe på dem. Det er ganske enkle endringer, som at eksempelpersonene kan få en alder som passer til de elevene man underviser.

Jeg håper at grunnen til at det virker uferdig er at det nettopp er det det er og at det kommer flere og bedre ressurser etterhvert. Samtidig er det flere undervisningsopplegg jeg kan bruke deler av i mitt møte med elevene, så for meg er nettsiden absolutt nyttig allerede.


3 kommentarer:

  1. Her går du igjen foran og "rydder" for meg. Litt trøst i at også en profesjonell aktør som Senter for IKT i utdanningen kan ha uferdige opplegg og forvirrende grensesnitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det er litt vanskelig å vurdere om Senter for IKT i utdanningen mener at ressursen er ferdig, for det framgår ingen steder at den er under utvikling. Men, hvis man går inn og ser på beskrivelsen så står det at det vil komme ressurser for vgs og barnehage, og dette gir meg håp om at de jobber med saken og at den blir bedre etterhvert.

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett